پنج مشکل رایج رادیاتور و راه حل برطرف کردن آن

دسته‌بندی: مقالات روغن خودرویی

BlogRadiatorIssuesr

رادیاتور یکی از آن قسمت‌های ماشین شماست که تا زمانی که مشکلی پیش نیاید زیاد به آن فکر نمی‌کنید. رادیاتور، ترموستات و پمپ آب سیستم خنک کننده ماشین شما را تشکیل می دهند و اگر مشکلی در آن وجود داشته باشد، دمای بسیار بالای موتورِ در حال کار شما باعث گرم شدن بیش از حد ماشین و احتمال خرابی آن می شود. موتور شما داغ کار می کند – حدود 100 درجه سانتی گراد – و بدون اینکه چیزی آن را خنک کند، این گرما می تواند سایر اجزای زیر کاپوت را خراب کند.

رادیاتور با مایع خنک کننده ای که در اطراف بلوک موتور جریان دارد وظیه دارد تا گرمای موتور را دفع کند و از گرم شدن بیش از حد جلوگیری می کند. وقتی می بینید از رادیاتور دود می آید، نشان دهنده این است که رادیاتور قادر به انجام این کار نبوده و در نتیجه ماشین بیش از حد گرم می شود.

به همین دلیل، مهم است که بدانید برخی از رایج‌ترین مشکلات رادیاتور چیست، چگونه از آنها اجتناب کنید و چگونه آنها را برطرف کنید تا ماشین خود را تا حد امکان سالم نگه دارید.

نشت می کند
شایع ترین علت نشتی رادیاتور نشتی شیلنگ ها است، اما ممکن است در خود رادیاتور نیز نشتی داشته باشید که می تواند مشکل بزرگ تری باشد. مایع خنک کننده که به طور مداوم از رادیاتور شما به موتور داغ و در حال کار شما می رود و دوباره برمی گردد، فشار زیادی ایجاد می کند. این افزایش فشار در نهایت باعث نابودی شیلنگ های رادیاتور شما می شود.

شیلنگ ها یا تحلیل می روند یا شل می شوند و به مایع خنک کننده اجازه می دهند از سیستم خارج شود که در نهایت منجر به گرم شدن بیش از حد می شود. اگر زیر خودرو یا نزدیک آن مایع سبز رنگی دیدید و بوی شیرینی حس کردید، نشانه نشتی رادیاتورتان است. اگر رادیاتور شما بیش از حد خورده باشد، حتی اگر شیلنگ ها سالم باشند، می تواند باعث نشتی در بدنه رادیاتور شما شود.

راه حل: به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری استاندارد، شلنگ های رادیاتور خود را به طور منظم تعویض کنید.

پنج مشکل رایج رادیاتور زنگ زده رادیاتور
اگر قسمت بیرونی ماشین شما زنگ زده است، مطمئناً متوجه خواهید شد. اما فقط به این دلیل که شما آن را نمی بینید، به این معنی نیست که در ماشین شما اتفاق نمی افتد. هنگامی که هوا، فلز و مایع را با هم ترکیب می کنید، اکسیداسیون و زنگ زدگی اتفاق می افتد. همه این مواد در رادیاتور شما وجود دارد، که به این معنی است که زنگ زدگی یک تهدید واقعی است. اگر رادیاتور شما بیش از حد زنگ زده باشد، ممکن است سوراخ و نشتی داشته باشد یا در غیر این صورت خراب شود.

زمانی که موتور ماشین شما خیلی داغ است، رادیاتور خود را از نظر زنگ زدگی بررسی کنید. از بیرون باید به راحتی دیده شود، اما همچنین می توانید تشخیص دهید که رنگ مایع خنک کننده شما قهوه ای می شود یا خیر. اگر ماشین شما در آب و هوای سرد کار می کند، باید مراقب زنگ زدگی باشید.

راه حل: هر 20000 یا 30000 مایل یکبار شستشوی مایع خنک کننده را با استفاده از مواد شستشو دهنده رادیاتور انجام دهید. این محصول فورا اسیدهایی که باعث خوردگی می شوند را خنثی می کند. این بدان معنی است که از شر زنگ های موجود خلاص می شود و به جلوگیری از ایجاد زنگ جدید روی رادیاتور شما کمک می کند.

گانک و سایر موانع
یکی دیگر از مشکلات رایج رادیاتور، تجمع رسوبات معدنی است که اغلب به عنوان گنک شناخته می شود. وقتی آن را می‌بینید متوجه می‌شوید که دیگر به یک ماده غلیظ، ناخوشایند نظر می‌رسد فقط برای مسدود کردن اشیا وجود دارد. رسوبات مواد معدنی، محصولات جانبی، زباله ها و سایر تجمعات انسدادی در رادیاتور شما، جریان دادن مقدار مناسب مایع خنک کننده به موتور را برای رادیاتور دشوارتر می کند. اگر ماشین شما بیش از حد گرم می شود یا خیلی سریع داغ می شود و مشکل زنگ زدگی، نشتی یا جدا شدن شیلنگ ها را نمی بینید، داخل رادیاتور را از نظر جمع شدن ضایعات بررسی کنید.

راه حل: یک بار دیگر، یک شستشوی خوب مایع خنک کننده راه حل است. همانطور که شست و شوی مایع خنک کننده می تواند زنگ زدگی را از بین ببرد، می تواند تمام آن زباله ها را از سیستم شما نیز پاک کند. Hy-per Cool Radiator Cleaner & Super Flush کل سیستم خنک کننده را تمیز می کند، ژل و رسوبات خنک کننده را از بین می برد و به جلوگیری از فرمولاسیون فلس ها و رسوبات کمک می کند. به جای تخلیه و تعویض مایع خنک‌کننده، حتماً آن را بشویید، زیرا تخلیه تمام زباله‌ها را از سیستم خارج نمی‌کند و باید دوباره با مشکل مقابله کنید زیرا مایع خنک‌کننده جدید شما را آلوده می‌کند.

ایراد پمپ آب یا ترموستات
به یاد داشته باشید که رادیاتور شما تنها بخشی از یک سیستم خنک کننده متصل به هم است و تمام قسمت های آن سیستم باید به درستی کار کنند تا موتور شما خنک بماند. اگر ترموستات پایین بیاید، سیستم نمی‌داند چه زمانی مایع را به رادیاتور رها کند و اگر پمپ آب از کار بیفتد، سیستم فشار لازم برای گردش مایع خنک‌کننده را نخواهد داشت. اگر یکی از این موارد اتفاق بیفتد، رادیاتور آنطور که طراحی شده است کار نخواهد کرد.

راه حل: تنها راه حل در این موارد تعویض ترموستات یا پمپ آب معیوب است.

گرمای بیش از حد در زمان خاموش بودن موتور
گرمای بیش از حد رادیاتور یا موتور نتیجه معمولی هر گونه مشکل در سیستم خنک کننده است. با این حال، اگر در موقعیتی قرار گرفتید که هنگام نشستن در ترافیک یا بیکار به هر دلیل دیگری دماسنج بالا می‌رود، یکی از مقصران معمول فن رادیاتور خراب است. یکی دیگر از بخش‌های سیستم خنک‌کننده شما، مخصوصاً اگر ماشین مدرنی دارید، یک فن برقی است که هوا را به داخل رادیاتور می‌کشد تا مطمئن شود

0