روغن توربین صنایع هوایی

دسته‌بندی: مقالات روغن صنعتی

روغن موتور توربین هوایی:

روغن موتور توربین ، که بعضاً به آن روغن جت ، روغن توربو یا به اختصار TEO گفته می شود، روان کننده های مخصوصی هستند که برای پشتیبانی از عملکرد موتورهای توربین طراحی شده اند. موتورهای توربینی که برای اولین بار در دهه 1940 تولید شدند اکنون می توانند تقریباً در تمام هواپیماهای تجاری فعلی دیده شوند. در حالی که هواپیمایی محل اصلی خرید این روغن ها است ، کاربردهای دیگری نیز وجود دارد ، به ویژه در صنایع تولید نیرو ، جایی که از موتورهای توربین استفاده می شود. برخلاف موتورهای پیستونی ، که یک حرکت بالا و پایین را از یک پیستون به حرکت تبدیل می کنند ، موتورهای توربین با ترکیب هوای فشرده با واکنش شیمیایی از سوخت درون موتور ، پره های فن را به حرکت در می آورند. این بدان معنی است که موتورهای توربین به دمای بسیار بالاتری می رسند و همین امر باعث ایجاد نوآوری در روغن های موتور توربین (TEO) های معدنی و متعاقبا TEO های مصنوعی شده است.

TEO یا همان روغن موتور جت سه عملکرد را خواهد داشت:

در مرحله اول ، روغن موتور توربین جت، موتور  از جمله جعبه دنده ، شافت و لوازم جانبی آن را روغنکاری می کنند و از آنها در برابر آسیب محافظت می کنند و باعث بهترین عملکرد هنگام کار می شود.

علاوه بر این، انواع افزودنی مختلف اجزای سازنده توربین را در برابر خوردگی محافظت می کند و آلودگی های فیلتر در موتور مانند رسوبات کربن ایجاد شده که از فرایند معروف به کک سازی تشکیل می شود محافظت میکند.

سرانجام ، و احتمالاً مهمترین مزیت TEO استفاده از آنها به عنوان سیال انتقال حرارت برای خنک کردن موتور در دمای 1000 درجه سانتیگراد است و به نوبه خود باعث افزایش عمر روغن تا 25000 ساعت کار می شود.

انواع روغن های موتور توربین جت: